De therapie

actief beeldende therapie 

Wat is actief beeldende therapie

Actief beeldende therapie is een therapie die voor diagnose en behandeling gebruikt maakt van beelden. 
Dit zijn beelden in de vorm van: spel, tekenen, schilderen, verhalen, kleien en ieder andere uitingsvorm die bij het kind past.
De beelden worden gebruikt om inzicht te krijgen in de problemen van het kind en hiermee om te leren gaan. 
Dit is te vergelijken met het proces van luisteren en spreken. Het kind uit zich in zijn/haar "beeldentaal". 



Voor wie

Actief beeldende therapie is er voor kinderen en jongeren met ontwikkelingsproblemen, bij traumatische ervaringen, maar ook, wanneer kinderen "gewoon niet lekker in hun vel zitten".
Signalen die kinderen geven kunnen variëren, het kan bijvoorbeeld gaan over het hebben van lichamelijke klachten zonder aanwijsbare reden, passief gedrag, druk zijn, angst, boosheid, agressie, eenzaamheid en ontwikkelingsachterstand.

De therapie is in principe geschikt voor kinderen van 6 tot en met 18 jaar.
Bij kinderen tussen 4 en 6 jaar kan deze therapie ook worden gebruikt maar dan als advies naar, en begeleiding van ouders en opvoeders. 
  


Hoe werk ik


 Eerst vindt er een oudergesprek plaats waarbij het kind niet aanwezig is.

Daarna begint de observatieperiode. Het kind speelt (in 5-6 sessies) bij mij. Tijdens deze periode wordt de specifieke problematiek vastgesteld. Deze wordt omschreven in een hulpvraag. 


In een tweede gesprek met de ouders wordt de hulpvraag besproken. 

Soms blijkt dat een andere manier van reageren op een kind, of andere accenten inbrengen in de opvoeding voldoende is om het kind te helpen. Dan is behandeling niet nodig en sluiten we af met dit oudergesprek. Maar het kan ook blijken dat het nuttig is om een therapeutisch proces te starten.


De therapie


Elk kind is uniek en de actief beeldende therapie is maatwerk. Daarom kan er heel gericht worden gewerkt aan de specifieke oorzaak.

De duur van de therapie wordt bepaald door de aard van het probleem. Soms is 6 keer een wekelijkse afspraak voldoende. In andere gevallen duurt deze fase langer. In de tussentijdse oudergesprekken zullen de vorderingen worden besproken.


Het therapietraject wordt afgesloten met een gesprek met de ouders. Ik geef dan concrete handvatten en adviezen om de gedragsverandering bij het kind, op een organische manier in stand te houden en te bevorderen.


Aan de kinderen zelf worden de beelden niet uitgelegd. Voor het kind is het voldoende dat de volwassenen om hem/haar heen het begrijpen.

Bij jongeren en pubers werkt de beeldentaal op een vergelijkbare manier, maar met hen bekijk en bespreek ik de beelden wel om bewustwording in het eigen handelen te bevorderen. 



Share by: